Gebruik hulpmiddelen in de zorg belangrijker dan ooit door Coronavirus!

Sinds anderhalve maand veroorzaakt het Coronavirus veel onrust. Zo staat het verzorgend personeel onder enorme druk en voelen bedrijven de pijn van het virus. In de zorg leidt het tot grote bezorgdheid op de werkvloer en juist daarom is het gebruik van hulpmiddelen belangrijker dan ooit.

Werken in tijden van de Coronacrisis

De nieuwsberichten omtrent het Coronavirus (COVID-19) volgden elkaar de afgelopen periode in rap tempo op. Zelfs de deskundigen lijken het niet altijd met elkaar eens te zijn omdat er nog heel veel onduidelijkheden zijn. Dat is lastig voor iedereen als individu, voor alle zorgorganisatie en lastig voor ons als Zorg Inspiratie Centrum. De deuren van veel zorginstellingen zijn, begrijpelijk, vaak gesloten. Toch wordt er nog vaak een beroep op ons gedaan voor service- of montagewerkzaamheden. Binnen de mogelijkheden voeren wij die uiteraard uit.

Druk op de zorg is nog nooit zo hoog geweest

Waar ons werk dus gedeeltelijk stil ligt, is het in de zorg nog nooit zo druk geweest. We lopen inmiddels al meer dan 27 jaar mee in de zorg en hebben in die jaren de enorme toewijding gezien van het zorgpersoneel. Deze toewijding is nu zichtbaar voor het hele land en alle zorgprofessionals krijgen nu geheel terecht de waardering die zij al zo lang verdienen. 

Hoe kunnen wij dan helpen in deze moeilijke tijd om zo een klein steentje bij te dragen om door deze crisis heen te komen? Wij merken dat we veel vragen van onze klanten krijgen over de inzet van plafondtilliften, bepaalde badkamer hulpmiddelen en het desinfecteren van de materialen. Daarnaast sparren we veel met klanten over de vraag wat te doen zodra een cliënt Corona heeft. Zijn er dan snel hulpmiddelen beschikbaar? En hoe kunnen we er voor zorgen dat dit voor iedereen op een veilige manier gebeurd? Er zijn al een paar mooie initiatieven ontstaan met klanten.

Zelfredzaamheid kan deel druk zorgpersoneel wegnemen

Het verzorgend personeel staat door deze crisis dus onder enorme druk. Of het nu gaat over de thuiszorg en mantelzorg of de zorg in ziekenhuizen en verpleeghuizen, overal maakt het personeel overuren. Zij houden Nederland draaiende en verdienen daarom, zoals reeds beschreven, enorm veel waardering. Maar er is een manier om de druk deels weg te nemen. 

En dat is om de zelfredzaamheid van de cliënt/patiënt/bewoner te maximaliseren. Door het behouden of versterken van de zelfredzaamheid kan de zorg voor deze doelgroepen worden voorkomen of uitgesteld worden. Zo kunnen zorgmedewerkers zich sneller op andere plekken inzetten waar het wel noodzakelijk is.

Minder (thuis)zorg door corona? Vang het op met hulpmiddelen

Zelfredzaamheid gaat altijd gepaard met goede hulpmiddelen. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op zelfredzaamheid. Er is minder inzet van thuiszorgpersoneel en mantelzorgers door ziekte en angst voor besmettingen. Hoe kunnen hulpmiddelen behulpzaam zijn? Bijvoorbeeld bij de persoonlijke verzorging zijn er hulpmiddelen waar u misschien nog niet aan gedacht had.

Gebruik van goede hulpmiddelen belangrijker dan ooit

Gebruik van goede hulpmiddelen is daarom belangrijker dan ooit. De coronamaatregelen treffen ons allemaal, direct of indirect. Het ziet er naar uit dat de druk op de zorg de komende tijd nog groot is en dat daarom het gebruik van hulpmiddelen belangrijker is dan ooit. Goede hulpmiddelen verhogen de zelfredzaamheid en maken het werk van het zorgpersoneel aanzienlijker. Daarbij kan het bijdragen aan een levensloopbestendige woning.

Goede badkamer hulpmiddelen maken het werk voor zorgpersoneel lichter

Zorg verlenen in badkamers is veeleisend werk. Het snelgroeiende coronavirus zorgt ook nog eens voor extra druk op de zorgfunctie. Als je het bekijkt vanuit het perspectief van personeel dat werkt in zorg en revalidatie, moeten er goede hulpmiddelen in de badkamer aanwezig zijn om de werkomgeving te verbeteren. De aangepaste badkamer van Bano is een preventieve maatregel gericht op een van de meest blootgestelde groepen werknemers in de gezondheidssector. De functionele aspecten worden accuraat overwogen; we geloven dat deze badkameroplossing de patiënten/cliënten zal helpen meer voor zichzelf te doen, hun vermogen om voor zichzelf te zorgen te bekrachtigen en onafhankelijker te worden van derden.

Tip: Bekijk deze website voor antislip oplossingen

Speciaal voor diegenen die hulp nodig hebben en voor degenen die hulp bieden

Het is speciaal gemaakt voor diegenen die hulp nodig hebben en voor degenen die de hulp bieden. We geloven dat het de hoeveelheid werk kan verminderen en blessures kan voorkomen. Zodat de zorgmedewerker zich sneller op andere plekken kan inzetten! De patiënten voelen zich veiliger als ze zichzelf kunnen helpen. Het is ook gemakkelijker voor verplegend personeel, omdat ze zwaar tillen hierdoor vermijden. Het badkamerconcept bestaat o.a. uit een elektrisch in hoogte verstelbaar toilet, een elektrisch in hoogte verstelbare wastafel en een aangepaste douche (met in hoogte verstelbaar en opklapbaar douchezitje).

Plafondtilliften maken transfers sneller en makkelijker

Het gebruik van de plafondliften heeft als voordeel dat de zorgmedewerkers fysiek niet belast worden en de cliënt op een prettige manier getild wordt. De plafondtillift is het beste hulpmiddel om in te zetten bij standaard transfers van bed naar stoel, van bed naar de aangepaste badkamer, maar ook voor het draaien van de cliënt in bed en tillen van een been voor wondverzorging. Daarnaast wordt de plafondtillift ingezet als trainingshulpmiddel voor revalidatiepatiënten.

1.5 meter houden ook als zorgpersoneel doormiddel van sensortechnologie

Uiteraard is de 1,5 meter als lastig genoeg op elke plek die je bezoekt, maar in de gezondheidszorg is dit vaak niet haalbaar. Een zorgorganisatie heeft behoefte aan handjes bij het bed. Maar ook daar is al langere tijd een grote vraag naar door de krapte op de arbeidsmarkt. Eigenlijk is dit precies het punt waar wij een zorgorganisatie kunnen ondersteunen. Door inzet van onze technologie is het mogelijk de handjes aan het bed te hebben en toch meer dan 1,5 meter afstand te houden. 

Dit doen wij door inzet van sensortechnologie in de vloer en aan de wand op basis van leefstijlmonitoring voor zowel de intramurale als thuiszorg. Met behulp van de sensoren kunnen wij op afstand zien hoe het leefpatroon van de betreffende bewoner is zonder dat dit voor de bewoner op een stigmatiserende manier gebeurt.
In dit leefpatroon kunnen wij onderscheid maken tussen:

  • Het aantal uren beweging
  • Het aantal slaapuren
  • Het aantal bezoeken aan het toilet
  • Het verlaten van de woning
  • Een valincident
  • Een alarmoproep

Voldoende toezicht en toch op afstand

Deze technologie zorgt ervoor dat u voldoende toezicht heeft en toch op afstand kunt blijven. Zodra het noodzakelijk is, bent u snel ter plaatse. Hiermee wordt in veel gevallen een langer herstel proces voorkomen. De zorgmedewerker krijgt alle alarmmeldingen op zijn/haar mobiele toestel aangeboden. Alle meldingen worden opgeslagen in de centrale database en kunnen op een later tijdstip worden bekeken.  

Wij kunnen met behulp van een playback terug kijken naar het moment dat de bewoner gevallen is, dit kan handig zijn wanneer u wilt weten wat er voorafgaand aan het valincident gebeurt is. Het signaleren van al deze gebeurtenissen doen wij zonder gebruik van camera’s.

Ook audiovisuele oplossingen kan een zorgorganisatie verder helpen

Ook de juiste toevoeging van audiovisuele oplossingen kan een zorgorganisatie stappen verder helpen. Voorbeelden hiervan zijn digitale contactmomenten tussen bewoners van verpleeghuizen en familie, huisarts en patiënt. Het zijn laagdrempelige hulpmiddelen die uitstekend geschikt zijn voor mensen in zorgorganisaties. Denk ook aan project-gebaseerd samenwerken of brainstorm- en scrumsessies volgens de meest effectieve mogelijkheden.

We zijn blij dat we met onze producten en kennis een klein steentje bij kunnen dragen aan de zorg die nu geleverd wordt en zijn het roerend eens met de radioslogan “Alleen samen krijgen we Corona onder controle“.

Bezoeken van het ZIC Papendrecht kan nog steeds

Ook het Zorg Inspiratie Centrum(Z.I.C.) neemt het coronavirus serieus. Daarom is het Zorg Inspiratie Centrum alleen te bezoeken op afspraak en maximaal met 2 personen. We zijn versneld over gegaan op het “nieuwe werken” en geven nu ook virtuele rondleidingen. Verder nemen wij alle reeds bekende voorzorgsmaatregelen, zoals door overheid en RIVM aangegeven, in acht!